Borger.dk Læs op Blanketter Selvbetjening Kontakt Indeks
Esbjerg UNICEF By 2010
Indhold
Printvenlig


 

Afgrøder, vand, vind energi og omsorg
- Logoet fortæller mange historier

 

Esbjerg UNICEF By 2010 logoet er designet af Kirk & Holm, som har stor erfaring med at skabe visuelle identiteter for firmaer og produkter. Esbjerg UNICEF By 2010 logoet formår at fortælle de mange historier, der gemmer sig bag skolerne i Togo.

Logoet tager udgangspunkt i landet Togo, og Togo kan også læses på engelsk så det bliver ”to go”. Så er man på vej mod Esbjerg som UNICEF by 2010.
Glæden og taknemligheden findes i det hvide smil i det sidste O i ordet Togo. Oven på det balancerer et farvestrålende O, som symboliserer flere ting. Det er kurven eller krukken med vand, som bæres på hovedet. Det er de opslåede bøger. Og beholder man blot den mørkerøde figur ovenpå O’et bliver et æble synligt. Det står både for den sundhed børnene også får samt den bid de nu tager af kundskabens træ.
Farverne er Afrikas farver kombineret med den karakteristiske blå farve, som UNICEF bruger. Der er det brune støv, men farverne i kurven symboliserer flere ting. Grønt er afgrøderne og den daglige mad. Blåt er rent drikkevand og viden. Orange er energi, som gerne skulle blomstre. Rød er lig med omsorg.
De mange historier i logoet går fint i spænd med de mange historier, der bliver at fortælle om Esbjerg UNICEF by 2010.

Besøg Kirk & Holms hjemmeside her.
Logo

Kirk og Holm har bl.a. udviklet denne plakat, hvor både logo og billeder fra Togo indgår.

Om designet

Grafisk designer mDD Jesper Holm fra Kirk & Holm siger:

“Unicef står for os, som en troværdig og seriøs organisation, derfor sagde vi straks ja til opgaven med at designe det logo, som skal præge aktiviteterne med at indsamle midler i Esbjerg Kommune i 2010.

Kirk & Holm har designet over 100 logoer, og hver gang handler det for os om at udvikle et logo, som er letgenkendeligt, og som afspejler de værdier og mål, afsenderen har. Esbjerg Kommune ønskede at synliggøre det land, der bliver støttet, og “heldigvis” er Togo et godt kort ord at arbejde med grafisk, og design-ideen udspringer således af selve navnet.

Vi håber naturligvis, at det stærke logo vil være med til at brande den gode sag, så Esbjerg kan bidrage til rent vand, mad og skolegang for rigtig mange børn i Togo.”